فناوري Digital noise reduction) DNR) در دوربين مداربسته

تكنولوژي / اخبار تكنولوژي / دوربين مدار بسته

فناوري Digital noise reduction) DNR) در دوربين مداربسته

۷۰ بازديد


فناوري Digital noise reduction) DNR) در دوربين مداربسته

در تاريخ توسعه فناوري هاي دوربين مداربسته شايد بتوان گفت كه مهمترين مشكل سد راه كيفيت تصاوير ضبط شده توسط دوربين هاي مداربسته، مشكلات ناشي از نويزهاي محيطي بوده است. با توجه به توسعه تجهيزات الكترونيك و همچنين شتاب روز افزون استفاده از اين تجهيزات در مناطق مختلف كاملا بديهيست كه دوربين  هاي مداربسته در هر جايي كه نصب شوند در معرض دريافت سيگنال هاي مختلفي خواهند بود كه مي تواند كيفيت تصاوير ضبط شده توسط اين دوربين ها را كاهش دهد. براي مثال ايجاد تصاوير برفكي و تار و يا اختلال در رنگ هاي تصاوير دوربين مداربسته همگي ناشي از آلودگي هاي سيگانال هاي محيط است.

 

فناوري DNR يا Digital Noise Reduction يكي از آخرين خلاقيت هاي توسعه دهندگان و توليد كنندگان دوربين مداربسته است تا بتوانند تاثير نويزهاي محيطي بر روي تصاوير دوربين مداربسته را به شكل ديجيتال حذف كنند. اين فناوري امروز با ورژن پيشرفته تر خود با نام ۳D-DNR نيز شناخته مي شود. در مدل پيشرفته DNR نويزهاي محيطي به شكل بسيار موثر تري حتي در شرايط محيط هاي كم نور نيز فيلتر مي شوند.

 

انواع نويز در دوربين هاي مداربسته

 

اگر بخواهيم نويزهاي مختلفي كه بر روي كيفيت تصاوير دوربين مداربسته تاثير مخربي مي گذارند را دسته بندي كنيم مي توان به دو دسته زير اشاره كرد:

 

  • يكي از رايج ترين نوع نويز كه به شكل نقاط سياه و سفيد در تصوير ديده مي شود، به داغ شدن سنسورهاي CCD يا نشستن گرد و غبار بر روي دوربين مداربسته مربوط مي شود. عموما چنين اختلالي به صورت تصادفي ايجاد مي شود.
  • در دومين دسته بندي نويزهاي دوربين مداربسته بايد به اختلال الكتريسيته در مدارهاي دوربين هاي مداربسته اشاره كرد. در صورت ايجاد اختلال الكتريسيته رنگ پيكسل هاي تصاوير ضبط شده با رنگ واقعي محيط تفاوت خواهد داشت و در نهايت يك تصوير كدر و تار شده به دست شما مي رسد.

 

فناوري DNR

بيشتر بخوانيد :  پكيج دوربين مداربسته    نصب دوربين مداربسته  نمايندگي هايك ويژن

تكنولوژي DNR

 

تكنولوژي DNR دقيقا براي برطرف كردن نويزهاي گفته شده در بالا طراحي شده است. اين فناوري از تكنيك فريم به فريم تصاوير استفاده مي كند و با استفاده از هوش مصنوعي فريم هاي ضبط شده توسط دوربين را آناليز مي كند. در صورتي كه در مقايسه فريم هاي تصاوير ضبط شده با فريم قبلي، نقطه نامتعارفي توسط دوربين تشخيص داده شود آن نقطه حذف مي شود. به عبارتي هوش مصنوعي به كار رفته در دوربين مداربسته با استفاده از فناوري DNR فريم هاي پي در پي را با هم مقايسه مي كند و در صورتي كه نقاطي به يكباره در تصوير ظاهر شوند كه همخواني با فريم قبل نداشته باشند را حذف مي كند.

 

مشكل اصلي كه براي تكنولوژي DNR  ذكر مي شود اين است كه اين فناوري در يك دستور العمل كلي توانايي برطرف كردن نويز تصاوير جلوي و نزديك به دوربين را دارد اما اشيا با فاصله دورتر و در پس زمينه تصوير توسط اين تكنيك پردازش نمي شود و در نتيجه نويز تصاوير پس زمينه باقي مي ماند. براي مثال در يك پاركينگ تصاوير افرادي كه در جلوي اتوموبيل قرار گرفته اند به عنوان تصاوير جلويي توسط دوربين پردازش مي شود و نويز آنها نيز برطرف مي شود اما اتوموبيل ها كه در پشت سر افراد قرار دارند و به عنوان تصاوير پس زمينه نويزشان باقي خواهد ماند.

 

فناوري DNR

 

 

تكنولوژي ۳D DNR

 

همانطور كه در بالا نيز اشاره كرديم ورژن توسعه يافته فناوري DNR از دقت بيشتري برخوردار است و با نام تكنولوژي ۳D DNR مدتي است كه به بازار عرضه شده است. در اين تكنولوژي بجاي مقايسه فريم هاي تصاوير از مقايسه پيكسل هاي تصوير با دقت بسيار بالا استفاده مي شود. به عبارتي در اين فناوري هر پيكسل تصوير با پيكسل هاي مجاور آن مقايسه مي شود و در صورت مقايرت هاي ناهمگون ، هوش مصنوعي بكار رفته در تكنولوژي ۳D DNR اين مغايرت ها را نويز محيطي تشخيص داده و آنها را حذف مي كند. كاملا مشخص است كه در تكنولوژي ۳D DNR وضوع تصوير به شدت بهتر از فناوري هاي ديگر خواهد بود.

 

مزاياي تكنولوژي ۳D DNR

 

  1. ۳D DNR سيگنال‌هاي واضح‌تري نسبت به DNR توليد مي‌كند. اين موضوع باعث مي‌شود با صرفه‌جويي در فضاي ذخيره‌سازي، مدت زمان بيشتري روي هاردديسك ذخيره شود.
  2. دوربين‌هايي كه از تكنولوژي ۳D DNR استفاده مي‌كنند، عكس‌هاي شفاف و واضح‌تري ارائه مي‌كنند. كه اين باعث مي‌شود تشخيص چهره دقيق‌تر شود.
  3. تكنولوژي ۳D DNR با كاهش نويزها، حركات اضافي ناشي از نويزها در تصوير را نيز كاهش داده كه اين موضوع باعث مي‌شود دستگاه DVR بطور بسيار كارآمدتر عمل موشن ديتكت (تشخيص حركت) را بخصوص در محيطي كه نور كم است، انجام دهد.

نكته نهايي در خصوص تكنولوژي ۳D DNR اين است كه اين فناوري جديد كمك شاياني به عملكرد دوربين هاي تشخيص چهره و تشيخص حركت كرده و باعث مي‌شود دقت اين دوربين ها به حد اعجاب آوري افزايش پيدا كند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.