لوكس واحد SI براي تشخيص ميزان نور در محيط يا در تعريف دقيق تر ميزان تششعات نور مرئي بر واحد سطح است. هر لوكس برابر با يك لومن بر متر مربع است. در نور سنجي از اين واحد براي نمايش ميزان نور يك محيط كه توسط چشم انسان ديده مي شود استفاده مي شود.

بيشتر در مورد لوكس

درك مفهوم تششعات نوري براي ذهن انسان تا حدي سخت است چرا كه ما تنها در صورتي مي توانيم نور را ببينيم كه بر روي سطحي مشخص انعكاس پيدا كند. بنابر اين ميزان نور تابيده شده بر روي سطح واحدي است كه در علوم عملي بيشتر با آن سروكار داريم. واحد لومن مشخص كننده حجم تششعات نوري در يك محيط است. اين تششعات تا زماني كه به سطحي برخورد نكنند قابل تشخيص نخواهد بود و اينجاست كه واحد لوكس اهميت پيدا مي كند. فرمول ساخت اين واحد بسيار ساده است. يك لوكس برابر است با هزار لومن بر روي يك سطح يك متر مربعي.

گرچه رنگ و ميزان انعكاس نور از سطح نيز بر روي ميزان نور محيط تاثير گذار است اما ميزان نوري كه از نظر چشم انسان در يك محيط ديده مي شود رابطه مستقيمي با ميزان لوكس سطوح در آن محيط دارد.

[table id=12 /]

چطور ميتوان نور موجود در يك محيط را اندازگيري كرد؟

اندازگيري نور موجود در يك محيط از طريق دستگاهي به نام لوكس متر صورت مي گيرد. لوكس متر داراي يك صفحه اندازگيري است كه به دستگاه وصل شده و از طريق اندازگيري ميزان شدت نوري كه به صفحه برخودر مي كند ميتواند لوكس را در يك سطح اندازگيري كند.

 

  1. دوربين مداربسته تياندي  دوربين مدار بسته   نصب دوربين مدار بسته  hikvision  هايك ويژن
  2. تياندي  دوربين مداربسته   نصب دوربين مداربسته  نمايندگي هايك ويژن
  3. داهوا   دوربين مدار بسته    هايك ويژن  نصب دوربين مداربسته