اهميت اينترنت اشيا در خانه هاي هوشمند

تكنولوژي / اخبار تكنولوژي / دوربين مدار بسته

اهميت اينترنت اشيا در خانه هاي هوشمند

۱۹۵ بازديد

در دنياي امروز، با توجه به پيدايش تكنولوژي ها و دانش هاي جديد، سطح توقع افراد تا حد بسيار چشمگيري افزايش يافته است. يكي از تكنولوژي هاي جديد اينترنت اشيا خانه هوشمند است كه امكانات بسياري را در جهت تسريع امور فراهم مي آورد كه عبارتند از : كنترل سيستم گرمايشي يا سرمايشي محيط منزل يا محيط كار، رسيدگي به گياهان در زماني كه در منزل حضور نداريم، قفل كردن درب ها از راه دور و… . در ادامه اينترنت اشيا خانه هوشمند را مورد بحث و بررسي قرار مي دهيم.

ds-2cd2t65g1-i8 دوربين مداربسته

اينترنت اشيا خانه هوشمند چيست ؟

به طور كلي اينترنت اشيا خانه هوشمند (Internet of Things)، به ميلياردها دستگاه فيزيكي در سراسر جهان اشاره دارد كه به اينترنت متصل شده و داده‌ ها را جمع آوري و براي هدفي مشخص به اشتراك مي‌گذارند. اينترنت اشيا خانه هوشمند، سطح بالايي از هوشمند سازي ديجيتال را براي دستگاه ‌‌هاي پيرامون ما فراهم مي سازد. همچنين آن ‌ها را قادر مي ‎‏سازد تا بدون دخالت انسان با يكديگر ارتباط برقرار كرده و به اين ترتيب دنياي ديجيتال و دنياي فيزيكي ادغام مي ‏‌شوند. مي توان گفت كه اينترنت اشيا امكان ارتباط سنسورها و دستگاه‌ ها را فراهم مي آورد و قابليت تعامل آن ها با كاربران را نيز مهيا مي سازد. اين مفهوم مي ‌تواند به سادگي ارتباط يك گوشي هوشمند با تلويزيون در يك خانه هوشمند باشد يا به پيچيدگي نظارت بر زيرساخت ‌ها، ترافيك شهري و يا ارتباط دوربين هاي مداربسته با يكديگر باشد.

دوربين مدار بسته

كاربردها و آينده‏‌ ي اينترنت اشيا خانه هوشمند

برخي از كاربردهاي اينترنت اشيا خانه هوشمند عبارتند از :

  • دوربين مداربسته
  • نظارت بر محيط زيست
  • مديريت زيرساخت ‌‏هاي شهري و حمل و نقل
  • مديريت هوشمند انرژي ( روشن و خاموش كردن تجهيزات سرمايشي و گرمايشي )
  • شبكه هوشمند توزيع برق ( روشن و خاموش كردن روشنايي ها )
  • پزشكي و مراقبت ‌هاي بهداشتي
  • خانه ‌‏هاي هوشمند
  • كشاورزي و باغداري هوشمند و …( آبياري گياهان، كنترل دما و رطوبت گلخانه، تنظيم نور مناسب و … )

دوربين تي وي تي

اينترنت اشيا ، يك موج جديد ارتباطي است كه انقلابي فراتر از لپ تاپ ‌ها و گوشي ‌هاي هوشمند را ايجاد كرده است. در آينده‌‏ ي نه چدان دور تبديل به يك پيش‏‌ نياز و الزام براي زندگي انسان‏‌ ها خصوصاً زندگي شهري خواهد شد و عموما انجام بسياري از كارها، آسان مي كند و تسريع مي بخشد. گزارش‌ هايي كه در اين مورد وجود دارد كه نشان مي ‌دهد كه تعداد دستگاه ‏‌هاي متصل به شبكه جهاني اينترنت در سال ۲۰۲۰ به ۲۰.۶ ميليارد دستگاه رسيده است. همچنين در سال ۲۰۲۵ به ۱ تريليون خواهد رسيد كه بيانگر پيشرفت چشم گير آن خواهد بود. بنابراين اغلب افراد بدون نياز به حضور در منزل، مي توانند بسياري از وسايل موجود در منزل و محيط كار خود را كنترل كنند.

روش پياده ‌سازي اينترنت اشيا خانه هوشمند

در ادامه اجزاي اصلي در پياده ‌‏سازي اينترنت اشيا را ارائه خواهيم كرد :

  • اولين گام در روش كار IoT يا اينترنت اشيا خانه هوشمند، جمع آوري اطلاعات لازم در خصوص نيازها، قابليت هاي مورد نظر كاربران است كه بر مبناي آن مي توان تعيين كرد چه تجهيزات و سنسورهايي نياز است. سنسورهاي مورد استفاده مي توانند بيومتريك، بيولوژيك، محيطي، بصري يا شنوايي و … باشند. زماني مي توان گفت كه يك دستگاه قابليت هاي IoT را فراهم مي آورد كه داراي برنامه ‌هاي ارتباطي باشد و بتواند به طور مستقيم يا غير مستقيم به اينترنت متصل شود. دوربين‌هاي مدار بسته نيز از دستگاه‌ هايي هستند كه به صورت مستقيم و غير مستقيم مي‌توان آن ‌ها را به اينترنت وصل كرد.
  • ايجاد ارتباط و اتصالات : دستگاه ‏‌هاي IoT نياز به يك وسيله انتقال اطلاعات دارند كه امكان اتصال دستگاه به يك سرويس مبتني بر Cloud را براي پردازش ‏‌هاي بعدي فراهم كنند، اتصال در شبكه IoT اغلب به صورت بي سيم است. براي اين اتصال از فناوري ‌هاي متعددي از قبيل Wi- Fi ،ZigBee ، Z-Wave،GPRS ،Bluetooth و … استفاده مي شود. اغلب دوربين ‌هاي مدار بسته‌ اي كه به صورت بي سيم هستند به راحتي مي‌توانند اين سيستم را داشته باشند.
  • پياده ‏‌سازي نرم افزار براي پردازش اطلاعات و برقراري ارتباط با كاربر : آخرين مرحله، انتقال اطلاعات مفيد به كاربر نهايي و اجراي دستورات خودكار يا دستورات كاربر است. كاربر نهايي ممكن است يك مصرف كننده، يك كاربر تجاري يا صنعتي باشد. همچنين ممكن است گردش كار (machine to machine) باشد. در هر صورت نياز است به يك اپليكيشن يا نرم افزار كاربردي براي پردازش اطلاعات و اجراي دستورات كاربر و دستورات خودكار براي اينترنت اشيا وجود دارد.

بهترين نصاب دوربين مداربسته

كاربرد دوربين مداربسته در اينترنت اشيا

  1. دوربين ‏‌هاي مداربسته هوشمند به عنوان سيستم‌ هاي تصوير برداري، نظارتي، كنترلي و امنيتي به كاربرده مي شوند و نقش مهمي را در پياده سازي راهكارهاي IOT بازي مي‌كنند. در حقيقت كاربرد دوربين مداربسته در اينترنت اشيا روز به روز در حال گسترش مي ‌باشد و هر روز با تجاري‏‌ سازي ايده ‏ارائه مي شود.
  2. يكي از كاربردهاي دوربين مداربسته در اينترنت اشيا اين است كه ديگر نيازي به ذخيره تصاوير نيست و پس از تشخيص جرم، تخلف يا سرقت مي‌توان فيلم را به طور مستقيم با پليس مخابره كرد. بنابراين مي‌توان دوربين مدار بسته را بلافاصله مورد استفاده قرار داد و نيازي به جمع آوري و انباشت اطلاعات وجود نخواهد داشت.
  3. يكي ديگر از مزيت ‌هاي اينترنت اشيا خانه هوشمند اين است كه مجرمان اغلب در هنگام ارتكاب جرم به تجهيزات دوربين مداربسته آسيب مي ‌رسانند يا آن ها را از بين مي ‌برند. بنابراين با استفاده از دستگاه هاي مبتني بر IOT و cloud امنيت آن ها، تضمين مي ‌شود و شواهد و مستندات خارج از دسترس سارقين و مجرمان خواهد بود.

نمايندگي هايك ويژن

كلام آخر در خصوص اهميت اينترنت اشيا خانه هوشمند و كاربرد آن در نظارت تصويري

همانطور كه شرح داده شد، اينترنت اشيا خانه هوشمند يكي از ملزومات زندگي امروز است. اينترنت اشيا مي تواند قابليت هاي را فراهم آورد كه خانه ي ما تبديل به يك خانه هوشمند شود و بسياري از كارها، از راه دور كنترل شوند. شما مي توانيد تنها با تامين اينترنت مناسب و كليك بر روي يك آيكون، تمام كارهاي مورد نظر در خصوص كنترل اشيا و وسايل الكترونيكي در محيط پيرامون را فراهم سازيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.