الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل

تكنولوژي / اخبار تكنولوژي / دوربين مدار بسته

الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل

۳۹ بازديد

الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل يا Hummingbird، يكي از شيوه‌هاي منحصر به فرد جستجوي مطلب است كه از سال ۲۰۱۳، موجب افزايش كيفيت جستجوهاي كاربران در گوگل گرديده است. تا پيش از اين تاريخ، گوگل براي جستجوهاي كاربران، از الگوريتم كافئين استفاده مي‌كرد. الگوريتم كافئين امكان جستجوي Liveرا فراهم كرده بود و موتورهاي جستجو در كسري از ثانيه، صدها هزار صفحه را در فهرست خود به‌روزرساني مي‌كردند؛ اما گوگل به دنبال روش مطمئن‌تري براي ارائه نتايج جستجوي كاربران بود.
همواره از مهم‌ترين معيارهاي گوگل براي بررسي سايت‌ها و امتيازدهي به آن‌ها، محتوا بوده است. توليدكنندگان محتوا معمولا مقالات سايت‌ها را بر اساس كلمات كليدي مي‌نوشتند و بدين ترتيب موتور جستجوگر گوگل را راهنمايي مي‌كردند تا مطالب آن‌ها را براي كلمه كليدي مد نظر، ايندكس كند. به مرور زمان، گوگل متوجه شد اين كار موجب افت كيفيت مطالب مي‌شود و الگوريتم جديدي براي بررسي كيفيت محتواي توليدشده، ابداع كرد. وظيفه الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل، ارائه نتايج دقيق‌تر، واقعي‌تر و باكيفيت‌تر است. مرغ مگس خوار گوگل با استفاده از گراف دانش (Knowledge Graph) و جستجوي معنايي (semantic search) عبارات جستجوشده را بررسي مي‌كند. از آنجا كه اين الگوريتم در بهبود سئو سايت تاثير زيادي دارد، در اين مقاله به بيان نكاتي مي‌پردازيم كه در صورت رعايت، نتايج درخشاني براي رتبه سايت شما در صفحه نتايج جستجو گوگل خواهد داشت.

شركت طراحي سايت

 

علت نام‌گذاري الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل چيست؟

مرغ مگس خوار يكي از كوچك‌ترين پرنده‌هاي دنياست كه سرعت و دقت عمل زيادي دارد. زماني كه مرغ مگس خوار در حال پرواز است، چشم انسان قادر به ديدن بال‌هاي او نيست؛ اما برعكس انسان، اين پرنده بسيار تيزبين است و هدف خود را به سرعت شناسايي مي‌كند. مرغ مگس‌خوار، نزديك‌ترين هدف را تشخيص مي‌دهد و با سرعتي بسيار زياد به سمت آن حركت مي‌كند. اين عملكرد در گوگل موجب بروز تغييرات محسوسي در صفحه نتايج جستجوي كاربران شده است.
گوگل با راه‌اندازي الگوريتم مرغ مگس خوار در سال ۲۰۱۳، تاكيد خود را بر كلمات كليدي تعديل و بر استفاده از زبان طبيعي در نمايش داده‌ها تمركز بيشتري كرد. الگوريتم hummingbird گوگل، معناي كلمات كليدي را جستجو و با كنجكاوي زيادي، محتواي صفحات را بررسي مي‌كند. شايد بتوان بزرگ‌ترين نتيجه به كارگيري اين الگوريتم را، زبان طبيعي مقالات ذكر كرد.

ساخت سايت

تفاوت الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل با الگوريتم پاندا و پنگوئن چيست؟

يكي از بزرگ‌ترين ترس‌هاي مديران سايت‌ها و سئوكاران، پنالتي‌ شدن توسط گوگل است؛ اما بهتر است خيال شما را راحت كنيم؛ زيرا الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل، مبتني بر مجازات (پنالتي) نيست.هدف گوگل از ابداع الگوريتم پاندا و پنگوئن گوگل، پنالتي كردن محتواي بي‌كيفيت بود، اما مرغ مگس خوار، penalty‪-basedنيست و معناي واقعي عبارت جستجو شده را در صفحات موجود مي‌كاود و محتواي مرتبط را به كاربر ارائه مي‌دهد. نتيجه راه‌اندازي اين الگوريتم، بسيار رضايت‌بخش بوده است و گوگل به جاي ارائه فهرست نتايجي مبتني بر كلمات كليدي، نتايج مرتبط با موضوع را نشان مي‌دهد.‬ زمينه و بافت متن، در اين الگوريتم تاثير زيادي دارد؛ زيرا مرغ مگس خوار قوه قضاوت دقيقي دارد. به همين خاطر، زمينه متن، بايد طوري تهيه شود كه مرغ مگس خوار، هدف نويسنده متن را شناسايي كند. جستجو معنايي «semantic search» عبارت دقيقي براي توصيف عملكرد الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل است.
براي مثال، اگر شما در گوگل جستجو كنيد كه «كدام فيلم ماجراهاي سه مرد در وگاس را روايت مي‌كند؟»، مرغ مگس خوار با خواندن مقالات مرتبط، به شما سايت‌هايي را معرفي مي‌كند كه درباره فيلم Hangover مطلب تهيه كرده‌اند و نه صفحاتي كه به معرفي وگاس پرداخته‌اند. همچنين مرغ مگس خوار از روش گراف دانش كه در سال ۲۰۱۲ توسط گوگل معرفي شد، استفاده مي‌كند تا اطلاعات جامع‌تري درباره افراد، فيلم‌ها، آلبوم‌هاي موسيقي، مكان‌ها و… به كاربران ارائه كند. به همين دليل است كه وقتي فرانكلين روزولت را در گوگل جستجو مي‌كنيد، در سمت راست صفحه، عكس، اطلاعات شخصي روزولت يا هر فرد ديگري را كه جستجو كرده ايد، به همراه اطلاعات ويكي‌پديايي و آثار، مشاهده مي‌كنيد.

الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل چه تاثيري در نحوه جستجو كاربران مي‌گذارد؟

اگر گوگل ماشيني را در نظر بگيريد كه موتوري قديمي دارد، الگوريتم‌هاي پاندا و پنگوئن فيلترهاي جديد روغن بودند كه روي آن نصب مي‌شدند اما Hummmingbird يك موتور منحصربه‌فرد است كه بخشي از فعاليت‌هاي پاندا و پنگوئن را استفاده مي‌كند. درواقع، اهميت مرغ مگس خوار گوگل در اين حقيقت نهفته است كه پاندا، پنگوئن و ساير الگوريتم‌هاي گوگل، تغييراتي در شيوه‌هاي قديمي جستجوي مطالب در گوگل ايجاد كرده بودند؛ اما مرغ مگس خوار سيستم جستجو را به طور كامل عوض كرد. جستجوي مبتني بر مكالمه (Conversational search)، ويژگي اصلي الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل است. پيش از راه‌اندازي مرغ مگس خوار شما با تايپ عبارت «بهترين فروشگاه براي خريد آيفون ۸»، درواقع روي كلمه فروشگاه و آيفون ۸ تمركز كرده بوديد؛ اما مرغ مگس خوار، محتواي عبارت شما را متوجه مي‌شود و محل واقعي خانه شما را نيز بهتر تشخيص مي‌دهد. مرغ مگس خوار تشخيص مي‌دهد كه منظور شما از «فروشگاه» فروشگاه اينترنتي است و «آيفون ۸» نوع خاصي از دستگاه الكترونيكي است كه در فروشگاه‌هاي خاص عرضه مي‌شود؛ بنابراين شما در صفحه نتايج جستجو، فروشگاه‌هاي مواد غذايي را مشاهده نمي كنيد. الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل، چيزي فراتر از پيدا كردن صفحات با كلمه كليدي مناسب است.

هدف اصلي گوگل از ابداع الگوريتم مرغ مگس خوار چيست؟

گوگل با استفاده از مرغ مگس خوار، به معني هر كلمه در عبارت جستجوشده توجه مي‌كند، از درك صحيح عبارت جستجوشده مطمئن مي‌شود و سپس صفحاتي را كه با معني عبارت جستجوشده مطابقت دارند، معرفي مي‌كند. بنابراين هدف گوگل بهتر كردن كيفيت نتايج جستجوشده است و نه صفحاتي كه تنها چند كلمه مشابه دارند.

طراحي سايت تهران

تاثير الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل بر سئو چگونه است؟

گوگل پس از اعلام نحوه كار مرغ مگس خوار، اعلام كرد كه نگران سئو سايت خود نباشيد؛ زيرا قواعد كلي تغييري نكرده است و كساني كه محتواي باكيفيت، غيركپي و منحصر به فرد توليد مي‌كنند، بهترين امتيازها را از گوگل كسب مي‌كنند. مرغ مگس خوار گوگل، مطالب سايت‌ها را با روش‌هاي دقيق‌تر و سختگيرانه‌تري ارزيابي مي‌كند. احتمالا مهم‌ترين نشانه‌هاي تاثير اين الگوريتم روي سايت شما، كاهش ترافيك و به دنبال آن، كاهش ميزان بازديد سايت است. بهترين راه براي مطلوب و بهينه كردن سايت با الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل، توليد محتواي حرفه‌اي و استفاده صحيح و به جا از كلمات كليدي است.

آيا مرغ مگس خوار گوگل از جستجوي محلي استفاده مي‌كند؟

مرغ مگس خوار در دنياي طبيعت، به دنبال نزديك‌ترين و مرتبط‌ترين هدف براي شكار خود مي‌گردد. هنگامي كه كاربران عبارت موردنظر خود را در گوگل جستجو مي‌كنند، مرغ مگس خوار از گراف دانش و جستجوي معنايي استفاده مي‌كند تا دقيق‌ترين و مرتبط‌ترين نتيجه را به كاربر ارائه دهد.

آيا مرغ مگس خوار از جستجوي صوتي استفاده مي‌كند؟

يكي از روش‌هاي جستجوي عبارت در گوگل، جستجوي صوتي است. با بيان عبارت مد نظر خود، مرغ مگس خوار را براي پيدا كردن نتايج جستجو، احضار مي‌كنيد. عملكرد الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل در جستجوي صوتي با جستجوي نوشتاري تفاوتي ندارد، تنها كار را براي شما راحت‌تر مي‌كند.

پنج ترفند براي كسب امتياز از الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل

1. بهينه سازي كلمات كليدي: از پركردن متن با كلمات كليدي بپرهيزيد. به جاي تكرار بيش از حد كلمات كليدي، كلمات مترادف و عبارت‌هاي تركيبي را به كار ببريد.
2. انكرتكست‌ها را با كلمات كليدي بهينه سازي كنيد: اين كار را با استفاده خلاقانه از كلمات كليدي انجام دهيد. انكرتكست‌ها كلمات مهمي هستند كه در متن شما وجود دارند و كاربران را به صفحات ديگر سايت شما يا سايت‌هاي ديگر هدايت مي‌كنند و تاثير زيادي بر رتبه و سئو سايت دارند.
3. توليد محتواي متنوع: فراموش نكنيد كه ارائه اطلاعات مفيد به كاربران، هميشه موجب تمايز شما با رقبايتان خواهد شد. محتواهاي مد نظر خود را در اندازه‌هاي مختلف توليد كنيد تا كاربران از خواندن مقالات شما به هدف خود دست پيدا كنند.
4. از چندرسانه‌اي‌ها و تصاوير استفاده كنيد: اضافه كردن محتواي تصويري موجب افزايش كيفيت مطلب توليدي شما مي‌شود. طراحي سايت شركتي
5. استفاده از schema markup : اسكيما سيستم نشانه‌گذاري و نوعي ميكروديتا است كه توضيحات پيشرفته‌تري درباره محتواي صفحه به كاربران ارائه مي‌كند. كدهاي اسكيما موجب مي‌شود كه سايت شما راحت‌تر در گراف دانش گوگل، شناسايي شود و لينك دريافت كند. در تصاوير، تاريخ انتشار، عنوان صفحه و… مي‌توانيد از اسكيما استفاده كنيد.

الگوريتم مرغ مگس‌خوار گوگل چگونه كار مي‌كند؟

همانطور كه در بخش‌هاي قبلي هم اشاره كردم، اين الگوريتم عزيز با مفهوم كلمات و هم معني‌هاي آن‌ها هم كار دارد. مي‌پرسيد چطور؟

براي مثال شما جستجو مي‌كنيد "رستوران هاي آبادان" و مرغ مگس خوار سريع دست به كار مي‌شود و كلمات ديگري را هم كه از نظر معنايي به كلمات "رستوران ها" و "آبادان" نزديكند در نظر مي‌گيرد.

مثلاً براي رستوران كلمات "فست فود"، "غذا"، "غذاي بيرون بر" و "رستوران هاي محلي" و براي كلمۀ آبادان، مناطق نزديك آبادان مثل اروند و خرمشهر هم در نظر گرفته مي‌شوند. با اين كار شما مي‌توانيد نتايج مختلفي مانند بهترين رستوران‌هاي آبادان، در سفر به آبادان چي بخوريم؟ رستوران هاي خرمشهر و ليستي از اين رستوران‌ها را در نقشه ببينيد.

 

الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل

قبلاً ممكن بود براي رسيدن به نتيجۀ دلخواهتان چند بار به شكل‌هاي مختلفي عبارت مورد نظرتان را جستجو كنيد؛ اما الان مرغ مگس خوار با كمك گراف دانش گوگل و جستجوي معنايي (Semantic search) اين كار را براي شما راحت كرده است. شايد بپرسيد كه گراف دانش و جستجوي معنايي ديگر چه هستند؟ نگران نباشيد، در ادامۀ اين مقاله جواب سوالتان را پيدا مي‌كنيد.

گراف دانش گوگل چيست؟

وقتي شما كلمه‌هايي را در گوگل جستجو مي‌كنيد، فقط به دنبال يك صفحۀ مشخص نيستيد؛ شما در اين جستجو به دنبال يك هدف هستيد. اينجاست كه گراف دانش به داد شما مي‌رسد و احتمال رفتنتان به بيراهه‌ها را تا حد خيلي زيادي كم مي‌كند.

گراف دانش گوگل يك سال قبل از الگوريتم مرغ مگس‌خوار شروع به كار كرد و هدف آن نشان دادن نتايج دقيق و مرتبط، دربارۀ افراد و مكان‌ها و هرآنچه كه به آن‌ها مربوط مي‌شد بود. اين اطلاعات از سراسر اينترنت و سايت‌هاي معتبر (مثل ويكي‌پديا و IMBD) جمع‌آوري مي‌شوند.

مثلاً وقتي شما نام داوينچي را در گوگل جستجو مي‌كنيد، فقط به بيوگرافي داوينچي نمي‌رسيد، شما در سمت راست صفحه نتايج ديگري را هم مشاهده مي‌كنيد. اين اطلاعات مي‌توانند تابلوهاي معروف اين هنرمند، سبك نقاشي، نقاشان هم دوره، نقاشان هم سبك و ... باشند.

اما گوگل از كجا مي‌فهمد كه اين اطلاعات خواستۀ شما را برطرف مي‌كنند؟ در اينجا گوگل از يك امكان فوق‌العادۀ ديگر به نام جستجوي معنايي استفاده مي‌كند.

جمع‌بندي: الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل

به اين ترتيب در اين مقاله با الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل آشنا شديم و دانستيم توليد محتواي باكيفيت در اين الگوريتم چه تاثيري دارد. مرغ مگس خوار كه از سال ۲۰۱۳ جايگزين الگوريتم كافئين شد، كيفيت جستجو را در گوگل ارتقا بخشيد. مرغ مگس خوار برخلاف پاندا و پنگوئن، سايت‌ها را جريمه نمي‌كند؛ تنها به شما توصيه مي‌كند از گنجاندن بيش از حد متن با كلمات كليدي پرهيز كنيد. براي آنكه از الگوريتم مرغ مگس خوار كوگل امتياز مثبت دريافت كنيد، كلمات كليدي مترادف و عبارت‌هاي تركيبي را به كار بگيريد تا مرغ مگس خوار، كاربران را به مطلب باكيفيت شما هدايت كند. الگوريتم مرغ مگس خوار با روش جستجوي معنايي و گراف دانش، مرتبط‌ترين و دقيق‌ترين نتايج را به كاربران ارائه مي‌دهد. هم‌چنين مي‌توانيد با استفاده از اسكيما، سايت خود را براي اين پرنده كوچك تيزبين نشانه‌گذاري كنيد تا ترافيك بيشتري را به سايت شما هدايت كند. فراموش نكنيد كه الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل، يكي از هشت مورد موثر در رتبه‌بندي سايت‌ها در سال ۲۰۱۷ بوده است و اهميت بسيار زيادي در سئو سايت دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.