تفاوت طراحي وبسايت محلي و جهاني
امروزه گزينههاي مختلفي براي رساندن محصول يا خدمات به مشتريان وجود دارد، تجارت خشت و ملات، تحارت ۱۰۰% آنلاين و يا تركيبي از هردو مورد. به همين دليل، طراحي وب به آن اندازه كه ما فكر ميكنيم ساده نيست. هرچند هميشه مواردي وجود دارد كه بايد در طراحي وبسايت رعايت شود، همانند طراحي ريسپانسيو يا واكنشگرا براي موبايل، استفاده از CTA ها يا فراخوان عملهاي صحيح و ساده، رابط كاربري ساده و استاندارد، طراحي مناسب و استفاده از پيامهاي صحيح در سراسر سايت. در كنار اينها، شما بايد بدانيد سايت خود را براي مخاطب جهاني طراحي ميكنيد يا مخاطب محلي، يا هردو؟
با هم نگاهي به تفاوتهايي كه طراحي سايت براي مخاطبين مختلف بر اساس موقعيت مكاني آنها دارد مياندازيم.
طراحي وب محلي در برابر طراحي وب جهاني، چه نكاتي بايد بدانيد؟
در ادامه با ۴ قسمت از طراحي وب كه ميتواند در وبسايتهاي محلي و جهاني متفاوت باشد اشاره ميكنيم. اين بار كه خواستيد يك پروژه طراحي وب جديد را در دست بگيريد، توجه به اينكه براي چه مخاطبي طراحي ميكنيد، ميتواند به شما كمك كند طراحي بهتري داشته باشيد.
1. وب هاستينگ
در اين بخش خيلي به مشخصهها و جزييات وب هاستينگ نميبپردازيم، اما بايد توجه داشت كه انتخاب شركت هاستيگ مناسب براي وبسايت، امري ضروري است. البته اين مسئله فقط به خاطر منابع سرور و ترافيك آن نيست بلكه فاصله نيز مطرح است.
اينطور تصور كنيد، يك وبسايت طراحي ميكنيد كه ميزبان وب آن يك سرور در شهر دنور (Denver)، كلرادو است. اين وبسايت كلاه ميفروشد. فروش كلاه يك تجارت محلي نيست و اين وبسايت ميتواند مخاطباني از سراسر جهان داشته باشد. در اين ميان ممكن است به هر دليلي بيشتر مخاطبان و علاقهمندان به اين كلاهها در استراليا باشند؛ اما ارائه كننده خدمات هاستينگ اين وبسايت هيچ سروري در نزديكي استراليا ندارد و اختصاصاً در آمريكا قرار گرفته است. در اين صورت، ترافيك زيادي كه از سمت استراليا به روي اين وبسايت سرازير ميشود، بر روي سرعت وبسايت تأثير ميگذارد.
چه بايد كرد؟ منتظر بمانيم به اين اميد كه علاقهمندان به خريد كلاه و بازديدكنندگان وبسايت، صبور باشند و منتظر بارگذاري طولاني وبسايت شوند؟ نه اينطور نيست. اگر ميخواهيد مخاطب جهاني داشته باشيد بايد به اين نكات دقت كنيد:
- * هاستينگ خود را از شركتهاي معتبر تهيه كنيد.
- * براي خدمات وب هاستينگ خود پلني انتخاب كنيد كه بتواند ترافيك بالايي را پشتيباني كند.
- * سايت خود را با يك CDN تجهيز كنيد.
2. رنگبندي
انتخاب رنگ مناسب، يكي از اولين نكاتي است كه در طراحي وب بايد به آن توجه شود؛ اما آيا تا به حال به معناي رنگهايي كه انتخاب ميكنيد فكر كردهايد؟ و آيا از اين معنا براي جذب مخاطبان خود استفاده كردهايد؟
براي مثال، رنگ قرمز را در نظر بگيريد. قرمز رنگ بسيار قدرتمندي است كه بهخوبي در ذهن باقي ميماند.
اما رنگ قرمز ممكن است معاني غمانگيزي در ساير كشورها داشته باشد. در آفريقاي جنوبي و چين، رنگ قرمز براي عزاداري و مراسم خاكسپاري استفاده ميشود؛ بنابراين اگر بيشتر مخاطبان شما از اين نقاط جهان هستند، انتخاب اين رنگ ممكن است ايده خوبي نباشد و آن تأثير مثبتي كه در ساير نقاط جهان دارد را در اين كشورها نداشته باشد.
برعكس، ميتوانيد به اين فكر كنيد كه رنگ چه نقشي در طراحي محلي شما دارد. اگر ميخواهيد مخاطبان محلي خود را جذب كنيد، ميتوانيد از رنگهاي تيمهاي ورزشي محبوب آن منطقه استفاده كنيد. يا سايت خود را طوري طراحي كنيد كه مخاطب محلي با ديدن آن يك رويداد يا جاذبهي محبوب محلي را به ياد بياورد.
تبليغات درون متني/
اگر تمايل داريد براي شركت خود اقدام به طراحي سايت ارزان كنيد پيشنهاد مي كنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت طراحي سايت شركتي و طراحي سايت فروشگاهي را مطالعه كنيد. من به شما پيشنهاد مي كنم خدمات طراحي سايت پيام آوا را براي اين كار نگاه كنيد. شركت پيام آوا بهترين و با كيفيت ترين خدمات طراحي سايت را در قالب طراحي سايت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه مي كند.
تبليغات درون متني
3. تصاوير
همانند رنگها، بايد مراقب پيامهايي كه از طريق تصاوير روي وبسايت خود براي مخاطب ارسال ميكنيد نيز باشد. براي مخاطب محلي، بهجاي تصاوير سرد يا عكسهاي تبليغاتي بهتر است از تصاوير قابل تشخيص و آشنا از پايگاه عملياتي و تيم خود استفاده كنيد.
به طور مثال ويديويي كه در صفحه اصلي سايت Phase۳ پخش ميشود، تصويري از آنچه اين آژانس انجام ميدهد را به بازديدكننده سايت، نشان ميدهد. وقتي به پايين صفحه برويد، خواهيد ديد كه از تصاوير مختلفي براي معرفي دفتر كار اين شركت در نقاط مختلف استفاده شده است.
همين كار ساده موجب مي شود مخاطب محلي احساس ارتباط بيشتري با اين برند داشته باشد.
براي شركتي كه مخاطب جهاني دارد، استفاده از تصاوير تبليغاتي و عكسهاي مختلف مناسبتر است، هرچند بهتر است نسبت به انتخاب رنگها دقت بيشتري داشته باشيد (مثلاً گرادينتها امروزه زياد مورد استفاده قرار ميگيرند).
تبليغات ميان متني
سئو سايت براي موتورهاي جست و جو و همچنين تبليغات گوگل ادوردز از جمله مهمترين روش ها براي بيشتر ديده شدن سايت شما به حساب مي آيد. شركت پيام آوا خدمات طراحي سايت تهران و سئو را با مناسب ترين قيمت به شما ارائه مي دهد. بازاريابي و تبليغات به ركن اساسي جامعه امروز ما تبديل شده است.
تبليغات ميان متني
4. نوشتههاي تبليغاتي
اگر مخاطب جهاني داريد، نكات و قوانيني وجود دارد كه بايد براي نوشتن جملات روي وبسايتتان به آنها توجه كنيد.
- * تا حد امكان از نوشتههاي تبليغاتي روي وبسايتتان كمتر استفاده كنيد
- * نوشتهها را به شكل محاورهاي يا با اصطلاحات تخصصي و خاص خودتان ننويسيد.
- * از كلمات كليدي طولاني براي تمركز به روي خدمات و كالاهايتان استفاده كنيد.
- * اگر چيزي به روي سايت ميفروشيد، از گزينههاي ساده براي انتخاب كشور، مثل زبان استفاده كنيد.
- * اگر فرم ارتباط با مشتري داريد، مسير پر كردن فرم را ساده طراحي كنيد، براي مثال از دراپ داونهاي ساده براي انتخاب نام كشور، كد كشور يا گزينههاي مربوط به آدرس استفاده كنيد.
- * اگر مشاركتي با ساير شركتها داشتهايد يا در كنار آنها جوايزي كسب كردهايد براي اينكه نشان دهيد حضور جهاني داريد به آنها اشاره كنيد (مثلاً گواهي تأييد گوگل، همكاري با آمازون يا ساير شركتهاي بزرگ جهان).
سايت Majux مربوط به شركتي است كه در فيلادلفيا واقع شده است؛ اما مخاطبان آن از سرتاسر جهان هستند. اين سايت ميتواند نمونه خوبي براي استفاده از نوشتههاي تبليغاتي باشد:
همانطور كه ميبينيد، در نوشتههاي روي سايت به «فيلادلفيا» اشاره نشده است، متاديتا نيز هيچ اشارهاي به اين مسئله نميكند. حتي در شماره تماس نيز از عدد ۸۰۰ بهجاي كد محلي استفاده شده است.
براي نوشتن جملات تبليغاتي براي مخاطب محلي بايد از اين نكات پيروي كنيد:
- * از نوشتههاي طولانيتر و شخصيتري استفاده كنيد.
- * از جملات محاورهاي كه مخاطب محلي آن را متوجه ميشود استفاده كنيد.
- * هنگام انتخاب كلمات كليدي، علاوه بر محصول به موقعيت مكاني خود نيز اشاره كنيد.
- * در نوشتهها به شهر يا محلي كه قرار گرفتهايد اشاره كنيد.
- * اگر علاوه بر فروش آنلاين، يك فروشگاه داريد هر دو را در جملات تبليغاتي به كار بگيريد. مشتريان خود را ترغيب كنيد تا از سايت براي بررسي قيمتها استفاده كنند، سفارش را بهصورت آنلاين بگذارند يا به فروشگاه بروند و محصول مورد نظرشان را تهيه كنند.
- * به مشاركتها، جوايز و همكاريهايي كه با شركتهاي داخلي و محلي شناخته شده داشتهايد اشاره كنيد.
سايت Small Talk Media يك آژانس رسانهاي در فيلادلفيا است:
همانطور كه از نوشته بزرگ و چشمگير صفحه اصلي اين وبسايت مشخص است، موقعيت مكاني اين شركت در فيلادلفيا قرار دارد.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
تبليغات ميان متني/
درب شيشه اي يكي از ملزومات دكوراسيون لوكس و مدرن ساختمان هاي امروز به حساب مي آيند. قيمت درب شيشه اي را در سايت قائم الكتريك مشاهده كنيد. همچنين درب ورودي ساختمان ها نيز براي حفظ امنيت عبور و مرور نيازمند تجهيزات راهبند است. قيمت راهبند را از قائم الكترونيك به راحتي دريافت كنيد. تيم نكته عمومي و عاميانه اين است كه در شيشه اي يا همان درب شيشه اي به درب اتوماتيك شيشه اي اشاره دارند. در شيشه اي در انواع مختلف را از قائم الكترونيك بخواهيد.
تبليغات ميان متني
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------