مراحل كليدي كارآفريني

تكنولوژي / اخبار تكنولوژي / دوربين مدار بسته

مراحل كليدي كارآفريني

۳۴ بازديد

تفاوت اساسي ميان كارمند و مدير با كارآفرين در عدم قطعيت است؛ ترويج كارآفريني به عنوان يكي از اجزاي توسعه اقتصادي كشورها شناخته مي شود و كارآفرين فردي است كه براي تحقق روياهاي خود دست به كار شده و متعهد مي شود مخاطرات يك فعاليت اقتصادي را سازماندهي و تقبل كند.

نتيجه تصميمات كارآفرين با ابهامات و عدم قطعيت هاي زيادي مواجه است، بنابراين اين فرد بايد علاوه بر آرمانگرايي در مسير رسيدن به روياهاي خود، واقع بين نيز باشد. كارآفرين در ابتداي راه بايد زمان زيادي را صرف كار خود كند، بنابراين بايد انگيزه و اشتياق كافي داشته باشد.علاوه بر انگيزه، داشتن تجربه و مهارت كافي نيز براي كارآفرين شدن لازم است درواقع براي اين كار نياز به نبوغ و خلاقيت هاي خارق العاده نيست، اما فرد براي ورود به هر بازاري بايد در آن خبره باشد، يعني بايد بازار و فناوري هاي موجود در آن را بشناسد و فرصت هاي آن را درك كند. براي موفقيت در مسير كارآفريني بايد عوامل متعددي را در نظر گرفت، زيرا اين فعاليت ها در خلا انجام نمي شود، بلكه در محيط و بازارهايي انجام مي شود كه عوامل زيادي در اوج گرفتن يا سقوط آن دخيل اند.

شروع با كشف يك فرصت

شروع يك كسب و كار به چيزي بيش از يك ايده نياز دارد. فرآيند كارآفريني نه با طرح و ايده اوليه و نه با سرمايه اوليه، بلكه با كشف يك فرصت آغاز مي شود. بسياري از كارآفرينان بزرگ معتقدند «هر «اي كاش» كه مي شنويد يك فرصت براي كارآفريني است». بيل گروس، مدير موسسه آيديا لب، 5 عامل كليدي را براي راه اندازي يك استارت آپ بر اساس درجه اهميت به اين ترتيب معرفي مي كند: زمان ورود به بازار، تيم، ايده، بيزينس مدل، سرمايه.

1- زمان ورود به بازار:

درواقع مهم ترين عاملي كه يك استارت آپ بايد در نظر بگيرد، زمان ورود به بازار هدف است. طرح هاي زيادي بوده اند كه زودتر از زمان مناسب وارد بازار شده اما به دليل عدم استقبال مخاطبان شكست خورده اند. همان طور كه اگر ديرتر از موعد وارد بازار بشوند كار سخت تري را براي به دست آوردن مشتري خواهند داشت.

2- تيم:

جمع آوري تيم مناسب يكي از عوامل كليدي در موفقيت استارت آپ به شمار مي رود. پژوهش هاي انجام شده در دانشگاه ام آي تي، نشان مي دهد كسب و كارهايي كه موسسان متعدد دارند از كسب و كارهاي تك موسس موفق ترند. انتخاب افرادي كه مي خواهيد با همكاري آنها شركت را تاسيس كنيد بي نهايت مهم است. در حال حاضر يكي از علت هاي اصلي به نتيجه نرسيدن ايده ها و استارت آپ ها، نداشتن تيم مناسب است. بسياري از استارت آپ ها به علت فروپاشي تيم آن، متوقف يا با شكست مواجه شده اند. در واقع بدون تيم مناسب، ايده خوب كارآيي مطلوب را نخواهند داشت.

3- ايده:

بدون ايده مناسب، تيم خوب به اثربخشي كافي نمي رسد. به گفته بسياري از كارآفرينان تا زماني كه نياز وجود دارد ايده هم وجود دارد.

4- بيزينس مدل:

بيزينس مدل باعث مي شود جنبه هاي مهم يك كسب و كار ديده شود و از طرفي مشخص مي كند كه ايده موجود عملياتي است يا خير.

5- سرمايه:

راه هاي متفاوتي براي تامين سرمايه مورد نياز در راه كارآفريني وجود دارد. بسياري از افراد با سرمايه هاي شخصي و خانوادگي، كسب و كار مورد نظرشان را راه اندازي مي كنند، عده اي به دنبال جذب وام از بانك ها و موسسات مالي مي روند، برخي از افراد نيز با در نظر گرفتن شرايط موجود به دنبال جذب سرمايه از سازمان هاي حمايتي مي روند. هميشه براي طرح و ايده خوب كه آينده روشني دارد، سرمايه گذار هم پيدا مي شود.

اكوسيستم كارآفريني

با در نظر گرفتن اين موارد مي توان قدم در راه كارآفريني گذاشت و روياها را به واقعيت رساند. اما براي توسعه كارآفريني در هر كشور، به ساختاري نياز است كه امكان رشد و شكوفايي كارآفريني را فراهم كند. بستري كه فضاي رشد و ارتقاي كارآفريني را در هر كشور و منطقه اي به وجود مي آورد، اكوسيستم كارآفريني ناميده مي شود. اكوسيستم كارآفريني از چند نهاد مجزا تشكيل مي شود كه در عين حفظ استقلال با هم تعامل سازنده دارند. دره سيليكون به علت حضور كمپاني هاي فراوان در حوزه فناوري هاي پيشرفته، به عنوان نقطه كانوني اقتصاد دانش بنيان در جهان است. راز موفقيت دره سيليكون در اكوسيستم آن نهفته است كه توسعه اقتصادي مبتني بر نوآوري را رقم مي زند.

هايك ويژن    نصب دوربين مداربسته     تي وي تي   قيمت دوربين مداربسته     دوربين اچ دي

اين اكوسيستم كه بنا بر نيازها و در يك فرآيند تكاملي شكل گرفته است، با ايده پردازي در دانشگاه ها و مراكز پژوهشي يا توسط استعدادهاي خلاق و نوآور شروع مي شود و با سرمايه گذاري هسته اوليه و با ايجاد شركت نوپا، به توليد فناوري يا محصول اوليه اي مي انجامد كه اگر محصول مناسبي باشد و جهت گيري مناسبي نسبت به بازار داشته باشد، مورد توجه سرمايه گذاران ريسك پذير قرار مي گيرد و اين سرمايه گذاري، به توسعه محصول و رشد شركت مي انجامد. بالاخره شركت هاي موفق يا جذب شركت بزرگ مي شوند يا خود به اندازه كافي رشد كرده و به عنوان شركت سهامي عام وارد بورس خواهند شد. در منطقه سيليكون ولي، تمام تلاش ها در تكرار نمونه هاي موفق فناورانه متمركز شده است. همين رويكرد موجب شد به مرور زمان نهادهايي در اين منطق ايجاد شود تا سختي و ريسك هاي مسير ارزش آفريني براي صاحبان ايده قابل تحمل شود. تعدادي از اين نهادها كه در كشور ما نيز به وجود آمده اند عبارتند از:

مركز رشد يا انكوباتور:

خدمات مركز رشد در قالب برنامه اي حمايتي ميان مدت به شركت ها ارائه مي شود. درواقع مركز رشد علاوه بر در اختيار گذاشتن فضا و امكانات داراي مشترك براي شركت هاي نوپا به آنها مشاوره تجاري و مديريتي نيز مي دهد. در ازاي ارائه اين خدمات، معمولا هزينه ثابت ماهانه اي را به عنوان اجاره فضا يا استفاده از خدمات مركز رشد از شركت ها دريافت مي كنند كه اين هزينه بسيار كمتر از هزينه ايجاد دفتر كاري مستقل است و حضور در مراكز رشد را براي شركت هاي نوپا يا شركت هاي دانش بنيان به صرفه مي كند. در مراكز رشد، تمركز بر حمايت از شركت هاي تازه تاسيس از مراحل اوليه توسعه فناوري تا مرحله درآمدزايي است.

شتاب دهنده:

شتاب دهنده ها نسبت به مراكز رشد پديده اي نوظهور محسوب مي شوند. اين مراكز از طريق فراخوان و برگزاري رويدادها، تيم هاي مناسبي كه آينده درخشاني دارند را جذب مي كنند و با اجراي برنامه هاي شتاب دهي از آنها حمايت مي كنند. عموم شتاب دهنده ها در صنعت فناوري اطلاعات فعاليت مي كنند. در صورت ورود كارآفرينان به اين مراكز به دليل حمايت هاي زيرساختي، مالي، مربيگري و مشاوره اي، عموما مسير 2 تا 3 ساله كارآفرينان در مدت زمان 6 تا 9 ماهه طي مي شود. با اين نگاه مي توان متوجه شد كه چرا به اين نهاد، شتاب دهنده مي گويند. شتاب دهي به كسب و كارهاي نوپا موجب مي شود در مدت زمان كوتاه تري كارآفرين دريابد كه آيا مدل كسب و كار پيشنهادي موفق خواهد شد يا خير. اگر مدل كسب و كاري موفق نباشد، در زمان كارآفرين صرفه جويي شده و با تجربه به دست آمده مي تواند روي ايده ديگري براي تجاري سازي كار كند.

در ايران طي دوره شتاب دهي، مبلغي براي حمايت مالي به تيم نوپا اختصاص مي يابد كه معمولا بين 25 تا 40 ميليون تومان است. علاوه بر اين مربي يا منتور (Mentor) در اختيار آن قرار مي گيرد كه موجب سريع تر شدن فرآيند رشد كسب و كارها مي شود. مربي شخصي است كه تجربه استارت آپي داشته و در حوزه آن استارت آپ خبره محسوب مي شود. مربي در مقايسه با مشاور، اعضاي تيم را از منظر دانشي و مهارتي ارتقا مي بخشد. درواقع مربي با نشان دادن فرصت ها و چالش ها به تيم، چشم انداز آينده را ترسيم مي كند. اين مربي در يك رابطه دوستانه و در عين حال صريح به استارت آپ كمك مي كند كه مسير درست و كوتاه تري را براي رسيدن به هدف انتخاب كند. در ازاي اين خدمات شتاب دهنده بخشي از سهام استارت آپ را دريافت مي كند و از طريق ارزش افزوده ايجاد شده، كسب سود مي كند.

پارك هاي علم و فناوري:

پارك هاي علم و فناوري مراكزي هستند كه عمدتا در جوار مراكز تحقيقاتي، علمي و دانشگاهي تاسيس شده و در راستاي تجاري سازي نوآوري هاي برآمده از دانشگاه ها عمل مي كنند. درواقع اين مراكز با استقرار شركت هاي دانش بنيان در فضايي متمركز، با ايجاد ارتباط و تعامل علمي ميان كارآفرينان و دانشگاه ها، فضايي مناسب براي خلاقيت و نوآوري ايجاد مي كنند. زيرساخت هاي آزمايشگاهي يكي از مزاياي مهم پارك هاي علم و فناوري براي شركت هاي فناوري محور محسوب مي شود. عموما پارك هاي علم و فناوري، نفع مستقيمي از موفقيت يا عدم موفقيت شركت هاي زيرمجموعه خود نمي برند و سهامدار شركت هاي زيرمجموعه خود نيستند.

سرمايه گذاران ريسك پذير:

شركت هاي سرمايه گذاري غيربورسي، روش هاي مختلفي براي تامين مالي تعريف مي كنند. يكي از اين روش ها، سرمايه گذاري در شركت هاي نوپا به اميد رشد بسيار بالا در بازه زماني بين 7 تا 10 سال است. عموما رشد سريع درآمدها، در مورد شركت هاي نوآور و فناوري محور رخ مي دهد كه بازار قبلي را تخريب مي كنند و بازاري جديد مي سازند. از اين رو سرمايه گذاري ريسك پذير را يكي از روش هاي تامين مالي نوآوري در نظر مي گيرند. كسب و كارهاي ورودي به شركت هاي سرمايه گذاري ريسك پذير در چند گروه، مرحله ابتدايي و مقدمات، مرحله رشد سريع و توسعه و مرحله متاخر دسته بندي مي شوند. تفاوت ميان اين كسب و كارها ميزان فروش و درآمد است كه به نوعي اندازه شركت را نشان مي دهد. برخي نيز تفاوت را در مراحل توسعه محصول مي دانند. در كشورمان نيز چند شركت سرمايه گذاري ريسك پذير وجود دارد ولي عمده فعاليت اين نوع از سرمايه گذاري از سال 1390 در كشور شروع شده و هنوز در ابتداي راه قرار داريم.

 نمايندگي هايك ويژن   نصب دوربين مداربسته     دوربين تي وي تي   دوربين مدار بسته     دوربين اچ دي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.