فناوري EIS و OIS يا به عبارتي سيستم تثبيت كننده تصاوير دوربين مدار بسته، يك فناوري منحصر به فرد است كه براي برطرف كردن تار شدن تصاوير دوربين مداربسته به كار مي رود. به طور كلي تصاوير انواع مختلف دوربين مداربسته به اين دليل تار مي شود كه ارتعاشاتي در هنگام حركت دوربين خود به خود ايجاد مي شود. همچنين اگر دوربين مداربسته شما در فضاهاي باز نصب شده باشد عواملي مانند باد، باران و … منجر به ايجاد تكانه ها وارتعاشاتي در دوربين مداربسته مي شود. بنابراين ارتعاشات مختلفي در دوربين هاي مداربسته بسته به اينكه در چه مكاني نصب شده باشند اجتناب ناپذير است و به همين دليل توليد كنندگان برندهاي معتبر دوربين مداربسته مانند هايك ويژن ، تي وي تي و .. نرم افزارها و سخت افزارهايي در جهت برطرف كردن اين مشكل توسعه داده اند و فناوري EIS يكي از اين محصولات است.

وجود نويز و تاري در تصاوير يك امر اجتناب ناپذير است. تكنيك تثبيت كننده تصوير به شما كمك مي كند تا جزئيات دقيقتر و با وضوح بالا از تصاوير داشته باشيد. تكنيك هاي تثبيت كننده تصوير به طور كلي و بر اساس عملكرد آنها به دو نوع زير طبقه بندي شوند:

همانطور كه در سطور قبل نيز اشاره كرديم، بوجود آمدن نويز و يا تاري در تصاوير يك موضوع عمومي در دوربين هاي مداربسته است. تكنيك تثبيت كننده تصاوير به شما اين كمك را مي كند كه جزيياتي دقيق تر و وضوح بهتري از محيط داشته باشيد. بر اين اساس تكنيك هاي متفاوتي براي رفع مشكل تاري تصاوير توسط شركت هاي مختلف بوجود آمده است و به طور كلي مي توان اين تكنيك ها را به دو دسته كلي زير تقسيم بندي كرد.

  • اصلاح بر اساس حركت لنز
  • اصلاح بر اساس برنامه نرم افزاري

در ادامه به شرح هر كدام از موارد بالا و در نهايت به ارائه مقايسه اي ميان اين دو مي پردازيم.

تثبيت كننده تصوير (EIS)

فناوري EIS مخفف عبارت (Electronic image stabilization) است. در اين فناوري مشكل تار شدن تصاوير ضبط شده توسط دوربين مداربسته ابتدا در سطح نرم افزاري  و در زماني كه سيگنال هاي نوري به سيگنال ديجيتال تبديل مي شوند، برطرف مي شود. اگر به مكانيزم دوربين هاي مداربسته بيشتر دقت كنيد كاملا مشخص است كه هر دوربين مداربسته اي يك چيپ يا حسگر تصويري دارد كه وظيفه آن تبديل سيگنال هاي نوري دريافتي از محيط به سيگنال هاي ديجيتال است. سيستم تثبيت كننده تصاوير EIS نقص هاي ايجاد شده در تصوير به دليل ارتعاش دوربين را پس از تشكيل تصوير و بعد از عبور نور از سنسورهاي خود برطرف مي كند.

نحوه عملكرد EIS

الگوريتم عملكرد EIS بدين نحو است كه پردازنده ابتدا تصوير را به تكه هاي كوچك تقسيم مي كند و سپس آن را با فريم هاي قبلي مقايسه مي كند. سپس تشخيص مي دهد كه حركت موجود در تصوير ناشي از يك شي متحرك در تصوير بوده و يا يك لرزش ناخواسته بوده و اصلاحات مورد نياز را انجام مي دهد. در اين حالت هنگامي كه تصوير اصلاح شده با تصوير قبلي جايگزين مي گردد قاعدتا بخش هايي از آن حذف مي شود و نسبت به تصوير اصلي (كه داراي نويز است) كوچكتر خواهد بود. اين ممكن است منجر كاهش كيفيت كلي اين فناوري شود اما اين كاهش زياد چشمگير نيست و قابل اغماض است.

فناوري EIS و OISبيشتر بخوانيد: پك دوربين مداربسته   نصب دوربين مدار بسته

تثبيت كننده تصوير OIS

فناوري OIS نيز يكي ديگر فناوري هاي برطرف كننده نويز و ارتعاش ناشي از تكانه هاي دوربين مداربسته است. اين فناوري اصلاح و تثبيت تصاوير دريافتي از دوربين مداربسته را با يك تغيير مسير نوري در سنسور انجام مي دهد. بگذاريد فرايند انجام شده در اين فناوري را مرحله به مرحله با هم بررسي كنيم. در اين روش سنسور هاي تشخيص لرزش يا همان ژيروسكوپ ها، يك لرزش احتمالي را تشخيص مي دهند و سپس اطلاعات خود را به ميكرورايانه هاي تعبيه شده در دوربين ارسال مي كنند. اين ميكرو رايانه ها نيز در مرحله بعد سيگنال هاي كيفيت تصوير را آناليز كرده و در نهايت لنز دوربين را براي اصلاح نويز به حركت در مي آورند. به عبارتي دقيق تر در اين روش بر خلاف EIS اصلاح نويز تصاوير از طريق لنز دوربين مداربسته انجام مي شود و لنزها با حركت مكانيكي خود باعث مي شوند كه نور همواره به سنسور دوربين ارسال شود.

تفاوت فناوري EIS و OIS

نحوه عملكرد تثبيت كننده تصوير نوري يا OIS به اين ترتيب است كه از طريق فعاليت اجزاي سازنده داخلي دوربين عمل نموده و از اين طريق با حركات و تكان هاي وارده بر كل بدنه دوربين مقابله مي كند. دوربين لرزش ها را از طريق سنسورهاي حركتي خود تشخيص مي دهد. سپس به طور خودكار موقعيت لنز يا در برخي موارد حسگر نور را تغيير داده و بدين ترتيب تضمين مي كند كه نور همواره به سنسور دوربين برخورد كند.

اما در مقايسه فناوري EIS و OIS ، تثبيت كننده تصوير الكترونيكي يا ديجيتالي EIS راه حلي است كه بر اساس تجزيه و تحليل تصاوير گرفته شده در هنگام لرزش دوربين عمل مي كند. بنابراين مي تواند به عنوان يك راه حل واكنش پذير و نه به عنوان پيشگيرانه در نظر گرفته شود.

مقالات مرتبط: