استاندارد IP و IK در دوربين مداربسته : در دنياي محصولات الكترونيكي كه توليد كنندگان بيشماري در سرتاسر دنيا اقدام به طراحي و توليدات محصولات متنوع مي كنند نياز به تعريف استانداردهاي مختلف در جهت اطلاع رساني به مصرف كننده بيش از گذشته اهميت يافته است. دوربين هاي مداربسته نيز با طرح ها و قابليت هاي متفاوتي توسط كشورها و شركت هاي مختلفي در سرتاسر دنيا توليد مي شوند و در نتيجه همه اين شركت ها ملزم به اطلاع رساني استاندارد در خصوص محصول توليد خود هستند. از استانداردهاي بين المللي در توليد دوربين هاي مداربسته استانداردهاي IP و IK است. به عبارتي دقيق تر اين دو استاندارد شركت ها را ملزم مي كند كه مقاومت ساختار فيزيكي محصولات خود را بر اساس اين معيار ها بسازند.

استانداردهاي IP و IK داراي يكسري درجه بندي هاي پيش فرض هستند كه با اعدادي نوشته شده در كنار حروف IP و IK بر روي محصولات منتشر مي شود. با اين اطلاعات شما مي توانيد مقاومت دوربين ها را در مقابل ضربه فيزيكي، رطوبت و ديگر عوامل محيطي بسنجيد و بر اساس نياز خود اقدام به خريد و نصب دوربين مداربسته كنيد.  در ادامه اين مطلب به بررسي اعداد درج شده بر اساس اين دو استاندارد بين المللي مي پردازيم.

 

استاندارد IP در دوربين مداربسته

همانطور كه توضيح داده شد استاندارد IP و IK براي بررسي ميزان مقاومت دوربين مداربسته در برابر نفوذ گرد و غبار و ضربات احتمالي تدوين شده است. استاندارد IP مخفف عبارت( Ingress Protection ) به معني مقاومت در برابر نفوذ است. به عبارتي دقيق تر سيستم IP  يك استاندارد بين‌المللي است كه سطح حفاظت را در برابر نفوذ به محوطه‌هاي مختلف از قبيل گرد و غبار، جامدات و مايعات تعريف مي‌كند. زماني كه در اطلاعات محصول  به IP  رسيديد ، بايد دنبال دو شماره از ۰۰ تا ۶۸ باشيد. هر عددي در نمودار درجه‌بندي   IP سطح حفاظت دوربين مدار بسته را نشان مي‌دهد.

هر عدد، نشاندهنده ي سطح حفاظتي است كه در طول فرآيند تست دوربين كنترل شده است تا سازگاري دوربين راتضمين كنند. به اين ترتيب، مشتريان مي‌توانند به دنبال رتبه‌بندي مورد نظر براساس نيازهاي خاص خود باشند و آن‌ها مي‌توانند دوربين‌هاي خودرامطابق با سطح حفاظت مشخص‌شده انتخاب كنند.

 

همان طور كه گفتيم در كنار حروف IP اعدادي به عنوان درجه بندي قرار مي گيرند. هر كدام از اين اعداد نشان دهنده سطح مقاومت معيني در دوربين مداربسته است. عدد اول نشان دهنده ميزان مقاومت دستگاه نسبت به ورود اشيا جامد است و اعداد  بالاتر نشانگر مقاومت بيشتر دستگاه نسبت به ورود گرد و غبار است. يادتان باشد كه بررسي مقاومت دوربين مداربسته در مقابل نفوذ گرد و غبار بسيار مهم است، زيرا ذرات ريز مي توانند به راحتي  در دستگاه نفوذ كرده و منجربه نقص هاي داخلي در طولاني مدت شوند.

رقم دوم از شماره IP نشانگر مقاومت دوربين در برابر نفوذ مايعات است. هرچه عدد اين درجه بيشتر باشد دستگاه مقاومت بالاتري در برابر نفوذ آب و مايعات دارد. اين معيار براي دوربين هايي كه در فضاهاي روباز نصب مي شوند از اهميت بسيار بالايي برخوردار هستند.

استاندارد IP و IK در دوربين مداربستهبيشتر بخوانيد : پكيج دوربين مداربسته       نمايندگي هايك ويژن

 

 درجه بندي استاندارد IP

(عدد صفر نشان دهنده عدم مقاومت دستگاه است.)

عدد يك

دستگاه در برابر نفوذ ذرات تا سايز ۵۰ ميليمتر مقاوم است

عدد دو

دستگاه دربرابر ذرات جامد با قطر ۱۲٫۵mm مقاوم است

عدد سه

دوربين برابر ذرات جامد با حداقل قطر ۲٫۵mm مقاوم است.

عدد چهار

مقاوم دربرابر سيم،پيچ‌گوشتي،حشرات و ذرات جامد با قطر 1mm

عدد پنج

دوربين در برابر نفوذ خاك مقاومت قابل قبولي دارد.

عدد شش

مقاومت كامل دربرابر نفوذ گرد و غبار

 

استاندارد IK در دوربين مداربسته

استاندارد IK يك استاندارد بين المللي است كه سطح مقاومت محفظه هاي تهيه شده براي تجهيزات الكترونيكي در برابر ضربه هاي مكانيكي را تعيين مي كند. اين رتبه بندي مي تواند يك عامل مهم در هنگام انتخاب دوربين براي فضاي باز و محيط هاي بيروني باشد. زيرا دوربين ها در فضاي باز ممكن است در معرض ضربات فيزيكي يا خرابكاري هاي عمدي بيشتري باشند.

 

عدد صفر

دستگاه در برابر ضربات مقاوم نيست.

عدد يك

دستگاه در برابر يك شي ۲۵۰ گرمي كه از فاصله ۵٫۶ سانتي متري بر روي آن در حال سقوط است مقاوم است.

عدد دو

دستگاه دربرابر يك شي ۲۵۰ گرمي كه از فاصله ۸ سانتيمتري بر روي آن سقوط مي كند، مقاوم است.

عدد سه

دستگاه در برابر يك شي ۲۵۰ گرمي كه از فاصله ۱۴ سانتيمتري بر روي آن سقوط مي كند، مقاوم است.

عدد چهار

دستگاه در برابر سقوط يك شي ۲۵۰ گرمي كه از فاصله ۲۰ سانتيمتري برروي آن سقوط كند، مقاوم است.

عدد پنج

دستگاه دربرابر يك شي ۲۵۰ گرمي كه از ارتفاع ۲۸ سانتيمتري بر روي آن سقوط مي كند، مقاوم است.

عدد شش

دستگاه در برابر يك شي ۲۵۰ گرمي كه از ارتفاع ۴۰ سانتيمتري بر روي آن سقوط مي كند، مقاوم است.

عدد هفت

دستگاه دربرابر يك شي ۵۰۰ گرمي كه از فاصله ۴۰ سانتيمتري بر روي آن سقوط مي كند، مقاوم است.

عدد هشت

دستگاه در برابر يك شي ۲۵۰ گرمي كه از ارتفاع ۴۰ سانتيمتري بر روي آن سقوط مي كند، مقاوم است.

عدد نه

دستگاه دربرابر يك شي ۵۰۰ گرمي كه از فاصله ۴۰ سانتيمتري بر روي آن سقوط مي كند، مقاوم است.

عدد ده

دستگاه در برابر يك شي ۵ كيلوگرمي كه از فاصله ۴۰ سانتيمتري بر روي آن سقوط مي كند، مقاوم است.