BLC در دوربين مداربسته : يكي از مشكلاتي كه براي تصاوير ضبط شده توسط دوربين هاي مداربسته قديمي در شرايط نوري مختلف پيش مي آيد، عدم توانايي دوربين مداربسته در تطبيق سريع خود با نور ورودي به دوربين بوده است. در مدل هاي جديد تر دوربين هاي مداربسته با فناوري هاي پيش رفته اين مشكلات برطرف شده است و براي مثال قابليت هايي مانند BLC، WDR  و HLC براي بهبود كيفيت نوري تصاوير ضبط شده در دوربين مداربسته ايجاد شده است. در اين مطلب به معرفي قابليت BLC در دوربين هاي مداربسته و تفاوت آن با WDR و HLC پرداخته ايم.

BLC چه كاربردي در دوربين مداربسته دارد

از نظر ترجمه تحت الفظي، قابليت BLC در دوربين مداربسته (back light compensation) به معناي “جبرانساز نور پس زمينه” است.  وقتي كه اختلاف ميزان نور در نقاط مختلف يك فضا به شدت زياد باشد دوربين مداربسته نمي تواند دو سطح نوري شديد و فاقد نور را به صورت همزمان با كيفيت بالا نشان دهد. براي مثال اگر شخصي در مقابل يك پنجره پر نور قرار گرفته باشد دوربين تصوير شخص را به شكلي تيره نمايش مي دهد و عملا چنين تصويري هيچ كاربرد نظارتي براي ما نخواهد داشت چرا كه داخل فضاي اتاق كاملا تاريك و سياه نمايش داده مي شود.

يكي از روش هايي كه در جهت رفع مشكل تيره شدن فضاي يك اتاق به دليل شدت نور پس زمينه ايجاد مي شود، بالا بردن بازه دايناميك دوربين است اما اين روش بسيار پر هزينه است و در نتيجه مورد استقبال توليد كنندگان قرار نمي گيرد. در مقابل روش هاي ساده تري در جهت بهبود كيفيت تصاوير در چنين شرايطي بوجود آمده است كه يكي از اين روش ها فناوري BLC نام دارد.

 

BLC در دوربين مداربستهبيشتر بدانيد: پك دوربين مدار بسته      نصب دوربين مدار بسته

مكانيزم BLC

اگر بخواهيم خيلي ساده مكانيزم BLC را توضيح دهيم بايد گفت كه اين مكانيزم نور محيط بيروني را در نظر نمي گيرد و با بازتر كردن ديافراگم لنز دوربين توانايي تصوير برداري از محيط تاريك تر داخلي را افزايش مي دهد. با اين كار محيط پر نور خارجي كاملا به شكل يك تصوير سفيد در مي آيد اما تصاوير فضاي داخلي به درجه قابل قبولي بهبود مي يابد.

كاملا واضح است كه مكانيزم BLC در دوربين هاي مداربسته در شرايطي مي تواند مورد استفاده قرار گيرد كه تصاوير محيط بيروني براي شما اهميت چنداني نداشته باشد و تمركز تصاوير دوربين شما بر روي اتفاقات فضاي داخلي باشد. براي آنكه شما بتوانيد هم تصاوير با كيفيتي از فضاي داخلي داشته باشيد و هم تصاوير فضاي بيروني را ضبط كنيد از مكانيزم ديگري به نام WDR بايد استفاده كنيد. در حال حاضر در ميان برند هاي مختلف توليد كننده دوربين مداربسته، محصولات تحت شبكه شركت هايك ويژن و تمام دوربين هاي آنالوگي كه منوي OSD دارند، از مكانيزم BLC پشتيباني مي كنند.

تفاوت BLC با HLC

همانطور كه قبلا اشاره شد قابليت هاي مختلفي در دوربين هاي مداربسته نسل جديد ايجاد شده است تا با تنظيم ميزان نور تصاوير ضبط شده كيفيت اين تصاوير افزايش يابد. قابليت HLC نيز مانند قابليت BLC مسئول جبران و تنظيم نور زياد در تصاوير محيط است اما در قابليت HLC نقاط بسيار نوراني مانند چراغ اتوموبيل ها پوشانده مي شود تا ديگر نقاط تصوير با كيفيت بهتري مشاهده شود.
در تفاوت BLC و HLC بايد اين نكته گفته شود كه در BLC بجاي پوشانده نقاط پر نور، سعي در جبران نور پس زمينه و ايجاد تعادل نوري در كل تصوير است تا از اين طريق اجسام نزديك تر سياه ديده نشوند.
BLC در دوربين مداربسته

تفاوت مكانيزم BLC و WDR

قابيت WDR در دوربين مداربسته همانند BLC باعث جبران نور پس زمينه مي شود اما دو تفاوت عمده دارد:

  • WDR نسبت به BLC قدرت بيشتري دارد
  • WDR سخت افزاري است در حاليكه قابليت BLC و HLC نرم افزاري است

بنابراين كاملا مشخص است كه تصاوير ايجاد شده توسط فناوري WDR به مراتب واضح تر و شفاف تر از فناوري هاي BLC و HLC هستند. اما از طرف ديگر قابليت WDR نياز به سخت افزارهاي مجزا در سيستم مداربسته دارد و در نتيجه دوربين هاي مداربسته مجهز به فناوري WDR قيمت بالاتري در بازار دارند.

مقالات مرتبط:

  1. تكنولوژي ANR در دوربين مداربسته
  2. Dual Stream در دوربين مداربسته
  3. تفاوت دوربين مداربسته HD و FULL HD
  4. امنيت فيزيكي دوربين مداربسته