SATA و ESATA يك فناوري ارتباطي پيشرفته هستند كه  وظيفه انتقال اطلاعات از مادربرد دوربين هاي مداربسته به هارد ديسك را بر عهده دارند. SATA مخفف (Serial Advanced Technology Attachment) و eSATA مخفف (external SATA) است و تفاوت هايي جزيي در نحوه كد گذاري و ذخيره اطلاعات با يكديگر دارند. در ادامه اين مطلب به بررسي تفاوت هاي اين دو تكنولوژي ارتباطي مي پردازيم و در انتها  تفاوت پورت IDE و SATA  را توضيح مي دهيم.

تفاوت SATA با ESATA

تنها تفاوت eSATA با تكنولوژي SATA در اين است كه eSATA انتقال اطلاعات را بر روي هارد اكسترنال انجام مي دهد.

همچنين نكته ديگر در خصوص تفاوت اين دو نوع تكنولوژي در اين است كه eSATA اطلاعات را كد گذاري و ترجمه نمي كند و در نتيجه اطلاعات با سرعت بالاتري ذخيره مي شود و در نتيجه اين تكنولوژي نسبت به USB 2 سريع تر است.   SATA و ESATA هر دو وظيفه ي انتقال اطلاعات را به عهده دارند. بنابراين اين دو پورت، نمي توانند تامين كننده برق درايورها باشند.

بنابراين در هنگام نصب دوربين مداربسته، براي ذخيره اطلاعات توسط دستگاه هاي DVR و NVR  هايك ويژن، از درگاه هاي SATA و eSATA استفاده مي شود.  همچنين دستگاه هاي ضبط كننده، DVR ها و NVR ها مي توانند يك تا 16 پورت SATA داشته باشند. البته هر رابط SATA مي تواند تنها حجم مشخصي از هاردها را پشتيباني كند كه اغلب اين ميزان از يك تا 6 ترابايت است.

نكاتي در مورد SATA و eSATA

  • پورتهاي SATA و Esata فقط وظيفه انتقال اطلاعات را انجام مي دهند. اين دو پورت به هيچ وجه قادر به انتقال برق به درايوها نيستند.
  •  دو پورت eSATA و SATA بر روي مادربرد قرار دارند يا به صورت مجزا هستند. اين پورت ها با استفاده از سرعت بالاي اينترنت به آساني فيلم ها و تصاوير با حجم بالا را در كوتاهترين زمان منتقل مي كنند.
  • پورت هاي SATA استاندارد هستند و تفاوتي بين رابط هاي برندهاي مختلف هارد ديسك وجود ندارد.
  • تعداد پورتي كه براي eSATA و SATA استفاده مي شود در هر سيستم متفاوت است. بنابراين تعداد پورت ها كاملا به مشخصات فني DVR يا NVR بستگي دارد.

پورت SATA و ESATA

تفاوت پورت IDE و SATA در دوربين مداربسته

تكنولوژي قديمي تر SATA را با نام پورت IDE مي شناسيم. اين تكنولوژي داراي درگاهي با 40 پين است و توسط كابل هاي نواري، وظيفه انتقال داده ها را به صورت موازي برعهده دارند.

در مقايسه IDE با SATA  مي توان چنين عنوان كرد كه پورت هاي SATA از 7 پين و كابل آن از 4 سيم تشكيل شده است و نسبت به (IDE)، بسيار باريك تر و منعطف ترند.

تبديل كابل IDE به SATA و برعكس

كارت تبديل SATA به IDE و بلعكس اين امكان را مي دهد كه هارد ديسك و درايو هاي قديمي IDE را به پورت جديد SATA تبديل كنيد.

اين كارت ها همچنين قادرند به صورت برعكس  نصب هاردهاي جديد ساتا را در پورت IDE فراهم كند. خوشبختانه، اين آداپتور با اكثر سيستم ها و دستگاه ها كار مي كند.

مقالات مرتبط:

  1. تاثير طول كابل كشي بر كيفيت تصوير دوربين مداربسته
  2. مقايسه دوربين مدار بسته وارم لايت و استار لايت
  3. ويژگي smart ir در دوربين هاي مدار بسته
  4. دلايل نصب دوربين مداربسته
  5. دوربين مدار بسته واي فاي