انتقال تصوير دوربين مداربسته چيست؟

تكنولوژي / اخبار تكنولوژي / دوربين مدار بسته

انتقال تصوير دوربين مداربسته چيست؟

۸۱ بازديد

 

امروزه پيشرفت جوامع در زمينه هاي كنترل يك محل بدون مراجعه و روند رو به رشد اتوماسيون در هر زمينه اي مشهود و گريز ناپذير ميباشد. يكي از زمينه هاي اتوماسيون كنترلي و حفاظتي نصب دوربينهاي مداربسته در يك محل و كنترل و بازبيني آنها از هرجاي دنيا از طريق اينترنت بدون مراجعه به محل ميباشد.

بعضي مواقع لازم است با استفاده از اينترنت نظاره‌ گر تصاوير دوربين مداربسته خود باشيم، به‌ طوري كه در هر زمان و مكان، حتي از راه دور هنگام سفر بر محل نصب دوربين مدار بسته نظارت و كنترل داشته باشيم.بهترين راه براي انجام اين كار، بهره‌گيري از اينترنت و گوشي موبايل همراه يا لپ تاپ است. بدين صورت كه با نصب يك نرم افزار انتقال تصوير دستگاه DVR يا NVR روي گوشي موبايل اندرويد يا ios خود مي‌توانيد از راه دور بر محيط نظارت كامل داشته باشيد. لازم به‌ذكر است جهت انتقال تصاوير بايد دستگاه DVR يا NVR نيز به اينترنت متصل باشد.

به ارسال تصاوير دوربين‌هاي مداربسته نصب شده در يك محل، روي موبايل، تبلت، كامپيوتر و يا لپ تاپ از طريق اينترنت، انتقال تصوير دوربين مداربسته مي‌گويند.

انواع روش هاي انتقال تصوير دوربين مداربسته

  • انتقال تصوير دوربين مداربسته بدون آي پي استاتيك بر رويبستر شبكه داخلي
  • روش اينترنتي بدون به صورت كلود و P2P
  • انتقال تصوير اينترنتي بدون آي پي استاتيك با استفاده ازتنظيمات NAT در مودم ADSL
  • انتقال تصوير با آي پي استاتيك در شبكه اينترنت با استفاده ازتنظيمات NAT در مودم ADSL
  • انتقال تصاوير وايرلس دوربين مداربسته و دستگاه DVR ودستگاه NVR بر روي بستر شبكه بي سيم
  • انتقال تصوير بدون نياز به هيچ گونه آدرس آي پي اينترنتي و ازطريق انتقال تصوير وايرلس
  • انتقال اينترنتي بر روي بستر اينترنت سيمكارتي ۳G و ۴G بااستفاده از مودم ۴G و دانگل ۴


انتقال تصوير به روش آي پي استاتيك


اولين گام براي انجام انتقال تصوير دوربين مدار بسته اين است كه شما يك خط اينترنت داراي آي پي ثابت داشته باشيد.براي اين منظور بايد از هر كجا كه اينترنت خود را تهيه كرده ايد اقدام به خريد آدرس آي پي ثابت يا همان آي پي استاتيك كنيد.حال دليل خريد آدرس آي پي ثابت چيست ؟ هر بار كه شما به اينترنت وصل مي شود آدرس آي پي شما تغيير مي كند.به عبارت دقيق تر هنگامي كه شما مودم خود را روشن مي كنيد از طرف ارائه دهنده سرويس اينترنت شما ، يك آدرس آي پي متغيير به آن اختصاص مي يابد.ممكن است در صورت خاموش و روشن كردن مودمتان آدرس آي پي شما مجدد تغيير كند و براي انتقال تصوير دوربين مدار بسته نياز است تا شما داراي يك خط اينترنت با آدرس آي پي ثابت باشيد. 

شبكه اجتماعي خريد و فروش آنلاين

 

براي انجام انتقال تصوير توسط آي پي استاتيك (ثابت) شما بايد  تنظيماتي را روي مودم خود صورت دهيد.در اين تنظيمات شما منابعي از شبكه داخلي خودتان را به اشتراك مي گذاريد.حال اين منابع مي توانند هر چيزي باشند كه شما در انتقال تصوير دستگاه دي وي آر خود را به اشتراك مي گذاريد.با اين كار شما در حقيقت اجازه داديد كه هر كس آدرس آي پي شما را وارد كند ، بتواند به دستگاه دي وي آر شما دسترسي داشته باشد و بتواند تصاوير دوربين هاي شما را مشاهده كند.

انتقال تصوير به روش P2P

با پيشرفت علم و ظهور تكنولوژي انتقال تصوير P2P، هر دستگاه يك كد منحصر به فرد به نام كد P2P دارد كه نياز به هيچ تنظيمات و عمليات خاصي براي انتقال تصوير ندارد و با تمام شبكه هاي اينترنت سازگاري دارد و فقط كافيست اينترنت را به دستگاه متصل كنيد.سيستم P2P يا همان Peer to Peer يكي از شاخه هاي سيستم ابري هستند كه در كشور عزيزمان اصطلاح Cloud رايج است. كد P2P به همراه نام كاربري و رمز عبور را در نرم افزار گوشي وارد كنيد و به سرعت تصاوير براي شما قابل دسترس خواهند بود.

اين روش به آساني  قابل تنظيم بوده و هيچ گونه نيازي به استفاده و دريافت آي پي استاتيك نيست.  انتقال تصوير P2P، به راحتي اين امكان را بوجود مي آورد تا تنها با اسكن كردن باركد QR كد، به دستگاه دي وي آر انتخابي دسترسي داشته باشيد.اين عمليات بدون نياز به پروكسي ، پورت فورواردينگ و برنامه هاي دايناميك انجام پذير است.نرم افزار هاي مربوطه اين امكان را براي كاربر ميسر مي كند تا از هر نقطه با تلفن همراه خود در صورت وجود اينترنت به تصاوير سيستم هاي دوربينهاي مدار بسته نصب شده دسترسي داشته باشيد.

بيشتر بخوانيد:   دوربين مداربسته   هايك ويژن



مزاياي شبكه ي p-2-p


۱-  در p-2-p هيچ نيازي به مديريت سيستم تمام وقت نيست. هر كاربري مدير دستگاه خود است.
۲- در p-2-p تمامي منابع و محتويات ميان  همه ي كلاينتها تقسيم مي شود.
۳-به دليل اينكه  عدم وابستگي در p-2-p  ، اين روش قابل اعتماد تر است.  عدم موفقيت يك كلاينت،  تاثيري بر عملكرد كلاينت هاي ديگر ندارد.
۴- نصب آن و در نتيجه تنظيمات كامپيوتر در اين  شبكه آسان مي باشد.
۵-هزينه ي كلي ساخت و نگهداري اين نوع شبكه به نسبت بسيار پايين است.

معايب (اشكالات) طراحي p-2-p

۱-در اين شبكه كل سيستم غير متمركز است در واقع يك نفر نمي تواند تنظيمات قابليت دسترسي كل شبكه را تعيين كند.
۲-ريكاوري داده و گرفتن فايل پشتيباني  در اين نوع شبكه بسيار سخت است.
۳-نرم افزار هاي مخرب ميتوانند به راحتي در طراحي اين سيستم p-2-p انتقال يابند.
۴-بسياري از فيلم ها،  موزيك ها و ديگر فايل هاي كپي رايت ،  از اين نوع انتقال فايل  استفاده ميكنند. P-2-p تكنولوژي است كه در مواردي كه تعداد فايل ها بالاست، استفاده ميشود.

 بيشتر بخوانيد:         تي وي تي

چگونه امنيت انتقال تصوير دوربين مداربسته را بالا ببريم؟

 

همين چند روز پيش بود كه خبري در رسانه ها منتشر شد كه يك تكنسين نصب دوربين مدار بسته، رمز عبور براي مشاهده  تصوير آنلاين دهها مشتري خود را سالها در اختيار داشته و گه گداري اين تصاوير را مرور ميكرد. جالب اينكه اكثر اين دوربين ها در شخصي ترين اتاق هاي منازل نصب بودند. اين خبر باعث شده نگراني شديدي براي استفاده كنندگان از سيستم دوربين مدار بسته ايجاد گردد كه چگونه مي توان امنيت انتقال تصوير دوربين مداربسته بالا برد و حريم خصوصي خود را حتي در قبال شركت فروشنده و نصب كننده اين سيستم هاي امنيتي حفظ نمود.

راهكار هايي كه ما در ادامه خواهيم دارد مواردي است كه بسياري از آنها به سادگي انجام پذير است و ما سعي ميكنيم همه ي مواردي كه امنيت انتقال تصوير دوربين مدار بسته تان را بالا مي برد در ادامه بازگو مي كنيم.

يوزر و پسورد را خودتان انتخاب كنيد.

بسياري از دستگاه هاي دي وي آر و NVR پس از اتصال به اينترنت قابليت انتقال تصوير بدون هيچ تنظيم خاصي را دارا هستند و هر شخصي بتواند به نحوي كد و شماره اتصال به دستگاه ضبط كننده را بدست آورد، قادر خواهد بود كه به اين دستگاه متصل گردد. معمولا اين كد به صورت QR كد به صورت نرم افزاري و حتي روي بدنه دي وي آر وجود دارد.

 

راهكار اين است كه بر روي دي وي آر يوزرنيم و پسورد قوي خود را تعيين نمود. اين عمل باعث مي شود كه كساني كه حتي به كد اتصال به نحوي دسترسي داشته اند به سد مستحكم نام كاربري و كلمه عبور برخورد كنند كه عبور از آن كار هر كس نخواهد بود.

در مورد يوزر و پسورد اين مورد را هم بدانيد كه اكثر سيستم هاي دوربين مدار بسته داراي پسورد پيش فرض هستند كه به راحتي مي توان آن حدس زد. پس به رمز پيش فرض هچ وقت نبايد اطمينان كرد. اين اولين قدم در بالا بردن امنيت انتقال تصوير در دوربين مداربسته است.

رمز واي فاي مطمئن

 

درست است كه دستگاه ضبط كننده دوربين مدار بسته با كابل به مودم وصل مي شود اما كساني كه به واي فاي متصل هستند قادراند آي پي هاي متصل شده به مودم را ببينند و در صورتي كه كمي اطلاعات شبكه داشته باشند، متوجه وجود دي وي آر يا NVR خواهند شد و در صورتي كه دستگاه دي وي آر پسورد نداشته باشد يا پسورد پيش فرض بر رويش باشد، به راحتي تصاوير زنده و حتي تصاوير ضبط شده در دسترس شان قرار ميگيرد. 

راهكار دوباره استفاده از رمز مطمئن استفاده از عدد و حروف كوچك و بزرگ و كاراكترهاي خاص است تا هك كردن رمز واي فاي را ناممكن سازد.

رمز عبور را بعد از نصب تغيير دهيد

اگر در مورد ساختن يوزر و پسورد براي دوربين مدار بسته منزل يا محل كارتان آشنايي نداريد. ابتدا روش ساختن آن را از نصاب يا تكنسين نصب آموزش ببينيد و متوجه شويد كه چگونه آنها را بايد در تلفن همراه يا كامپيوتر شخصي خود وارد نماييد و پس از تحويل گرفتن كار، خودتان حداقل پسورد را تغيير داده و به يك كلمه عبور قدرتمند بدل كنيد.

امنيت انتقال تصوير دوربين هاي وايرلس

برخي از دوربين هاي مدار بسته كه در بازار به نام دوربين بيسيم به فروش مي روند نياز به دستگاه دي وي آر نداشته و خودشان به صورت مستقيم به واي فاي مودم وصل شده و انتقال تصوير را به صورت نقطه به نقطه انجام مي دهد.

بسياري از افراد اين دوربين ها را به صورت تكي يا چندتايي براي داخل خانه تهيه مي كنند كه نياز به امنيت بسيار بالاتري به نسبت آنهايي كه در محوطه ها نصب مي شود مي باشد.

 

نكته اول در مورد امنيت اين نوع دوربين ها اين مورد است كه اصلا به مدل هاي ارزان قيمت بسنده نكنيد. بارها ديده ايم كه با وارد كردن كد دسترسي به يك دوربين بيسيم، تصاوير مربوط به يك دوربين ديگر را در جايي ديگر پديدار ميشود و اين نمي تواند گزينه اي مناسب براي منازل باشد.

دوربين هاي بيسيم معتبر معمولا از امنيت بالايي برخوردارند به اين شرط كه مصرف كننده خودش راه اندازي نرم افزاري را انجام دهد. اين نوع دوربين ها از نصب سريع و اتوماتيك پشتيباني مي كنند و اگر مصرف كننده كمي وقت بگذارد خودش قادر است آن را نصب و مسايل امنيتي اش را حفظ نمايد.

براي متصل شدن به دوربين بيسيم ابتدا مي بايست با يك ايميل يا شماره تلفن در سايت توليد كننده ثبت نام نمود. اين مهمترين قسمت امنيتي دوربين هاي بيسيم است و تكنسيني كه در پاراگراف اول از او ياد كرديم با وارد كردن ايميل خودش درون دوربين هاي بيسيم مشتريانش به اين تعداد از دوربين هاي امنيتي دسترسي داشت.

پس حتما با ايميل و شماره خودتان ثبت نام كنيد و در ادامه پس از اتصال به دوربين مدار بسته مي بايست مام كاربري و كلمه عبور قدرتمندي اختصاص دهيد تا سد حفاظتي در برابر نفوذ و مشاهده دوربين هايتان در مقابل افراد ناشناس را مستحكم تر كنيد.

دوربين مداربسته

فروشنده مطمئن

در انتها مي توان فروشنده را در مشاوره و انتخاب دوربين مدار بسته معتبر دخيل دانست. برخي فروشندگان به صرف سود بيشتر ممكن است مدلي را پيشنهاد نمايند كه امنيت بالايي ندارند. اما بسياري از شركتها نيز وجود دارند كه اعتبار و كيفيت محصوشان برلي آن شركت مهم است و محصولات پيشنهادي كه دارند مي تواند با استاندارهاي بالاي امنيتي در جهان همگام و همسو باشد. پس فروشنده نيز مي تواند با پيشنهاد گزينه هاي مطمئن آخرين گام را براي بالا بردن امنيت انتقال تصوير دوربين مداربسته بر دارد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.